torstai 21. lokakuuta 2010

VENTTIILI ja MÄNNÄNRENGAS - ASKAREITA
















syksyn askareita uuteen koneeseen, ei kuitenkaan tuohon keltalaattaiseen joka saa vielä tovin odottaa. Kerrankin elämässäni näen kannet joissa putket ovat ehjät! Vaikka kulkimia on tullut, ollut ja mennyt, on kaikissa asennus tehty kiireellä. pahimmassa putken alapäät ovat olleet brillien pinnan tasalla. Venttiilijouset olivat haasteelliset - monenlaisia "kikkoja" luin ennen ja työn aikanakin -kaikki tyynni kolmenkonstin timpermannien tuottamia: Lopulta selasin Bilteman luetteloa ja hain työkalun jolla homma sujui vaivatta. Olin jo aiemmin hakenut männänrengas-pihdit joilla renkaat sain hienosti pois.
Ainoa ongelmakohta jossa näpit olivat lujilla, olikin renkaiden, nimenomaan öljyrenkaiden saaminen sylinteriputken sisään. Olin hankkinut Mahlen renkaat. Öljyrenkaassa, siinä verkkomaisessa, molemmin puolin sileät ja ohuet renkaat. Rako oli tiukka, mutta sinne ne vaan lopulta painuivat uraansa -lopultakin. Askartelin monenlaisia puristimia - Biltemasta oli hakenut sen mitä heillä nyt ainoana oli, mutta sehän osottautui liian leveäksi eikä tuollainen jousiteräs ole niin helppoa leikata keittiösaksillakaan - huomasin.
Yläkuvassa nämä Bilteman työkalut: vasemmalla venttilijousien puristin , oikealla männänrengaspihdit. Tuo vasemmanpuolinen on luonnossa kylläkin paljon suurempi varmaan yli 30 senttiä? Eihän nämä mitään Stahlwille- laatua ole, mutta asiansa kyllä hoitavat ilman otsaryppyjä.