perjantai 23. marraskuuta 2012

AMPERIMITTARIN KYTKENTÄ




Rättärin amperimittari kytketään kuvan osoittamalla tavalla virtalukolta käynnistysmoottorin solenoidille (+) menevään johtimeen.
Oikeastaan on huvittavaa kuinka kiihkeästi keskustelupalstoilla vähätellään amperimittaria vs volttimittari. Molemmat toimittavat kuitenkin omia tehtäviään. Eipä alkupään sitikoissa muita mittareita ollutkaan kuin amperimittari - siinä kai hyvä perusta amperien vahtaamiselle.

Volttimittarista näkee akun varaustilan silloin kun auto ei ole käynnissä, hyvä niin. Samoin, kulkimen käynnissä ollessa viisari näyttää latausta joslatausta on.  Näkipä siitä laturihihnan poikkimenonkin - viisari siirtyi  nollille.

 Amperimittaris kertoo sen hetkisen sähkötaseen - "syödäänkö enemmän kuin tienataan". Sitikan akku on suht pieni.  Talvisaikaan käynnityksessä menetetyt voltit saa tienattua kasaan vasta pidemmällä ajolla. Itse kun ajan kesät talvet, tulee käytettyä sähkökäyttöistä lisäpuhallinta - kahtakin. Lisäksi lataillaan puhelinta, joskus läppärikin mukana.  Amperimittarista näkee sen mitä volttimittarista ei näe:   Ollaanko tyhjentämässä akkua, nollilla vai  peräti resursseja laitteille olisi vielä enemmänkin.  No - eihän noita lisälaitteita aina toki mukana ole. Tykkään kuitenkin amperimittarin olemassaolosta : )