torstai 4. lokakuuta 2012

PELTIKATTO RÄTTÄRISSÄ?

    "Harmaa" ajettuna ulos verstaalta. Peltikatto -kokeilu näyttää ihan mukavalta ja varsinkin, koska
    kuljinta käytettiin talvellakin, osoittautui todella lämpimäksi ratkaisuksi.

   Härveli takaluukun päällä on takapuskuriin akseloitu suksiteline. Tämä voitiin kallistaa taaksepäin,
   vetämällä akseli poistamalla sokka. Suksitelineen yläpää on sokkapulteilla kiinni peltikatossa
   (hahlopultit). Toimiva systeemi jonka asensin "Harmaan" romuunnuttua pakun perään.

 Peltikatto ideoitiin heittämällä teräspelti katolle ( rätti pois ) ja katselemalla kiinnitysmahdollisuuksia.
 Sivuille hitsattiin katon muotoa myötäileväksi esitaivutettu 8 mm pyöröterästanko ( vai oliko 10 mm?)
 jotka hitsattiin pellin reunaan. Etureuna muotoiltiin kuten myös takareuna johon hitsattiin takaluukun
 uralista.  Takaikkunan halusin alkuperäistä pienempänä - sopi mielestäni wanhuksen korimalliin  paremmin.  Katon kiinnitystä varten  kattoon hitsattiin "satiaiset". Näin saatiin jenkaholkki- systeemi pitkin sisäsivua. Näihin holkkeihin ruuvailtiin kynsiklipsit  ruuveilla  koriin.
Etupään kiinnitys samaan tapaan kuin rättikattokin on.  Asennus ja irroitus ei enempää aikaa ottanut kuin puolisen tuntia - lähinnä näiden kynsiruuvien aukiruuvaushan työ vain oli. Kesäkokemukset olivat kovakattoisen oloiset. Jätin peltikaton päälle Nurmeksen maailmankokouksen ajaksi. Ehkä joku muistaakin. Jonkinverran tätä systeemiä katseltiin ja pohdiskeltiin.
Katto jäi tarpeettomaksi juuri tämän "Harmaan" jäätyä rattijuopon yliajamaksi ja lähti Tampereelle - liekö vielä siellä jossakin?