sunnuntai 16. syyskuuta 2012

ALBUMISTA

"Rotta-Uuno"  Lopen Topenolla
AZU-commerciale 2400 1962 modifioitu
Rotta-Uuno nimi tulee  "Rat-car" tyylistä sekä kulkimen ensirekisteröintipäivästä, joka sattui olemaan Uunon nimipäivä - Samana päivänä perustettiin nimittäin 2cv-kilta, 11.9.1962 !
Alkuperäiset mustat rekisterilaput ZV-670 kiinni puskurissa.
"Harmaa"  Nuutajärvellä
Kokeeksi kovakattoinen rättäri . Takana suksiteline.
Täysin uudelleenrakennetun sitikan kohtaloksi koitui joutua rattijuopon päälleajamaksi. Kuvat kertokoot paremmin tuloksesta. Onneksi poikani jolla auto tuolloin oli,  selvisi vähin vammoin. Onnettomuuden näkijät olivat sen verran järkyttyneitä etteivät hoksanneet  soittaa apua paikalle vaan ojensivat kännykkänsä pojalleni Tämä sai soittaa itselleen ambulanssikyydin sairaalaan. 

Sitikkaan oli n rakennusvaiheessa hitsannut sivuja suojaavan apurungon jousipönttöjen kohdalle.   Tämä apupalkki liu´utti ja suojasi suurella nopeudella törmäävän auton ( saab ) tunkeutumasta koriin sisään  Saab tuli etuoven kohdalta viistosti sisään. liukui sivua pitkin ja pysähtyen keskelle takapenkkiä. Onneksi mukana ei ollut matkustavaisia - näiden jalat olisivat olleet entiset ellei sitten henkikin.  Saabin kuljettajalla oli yli 2 promillea veressä ja vauhtia kaupunkialueella n. 120 kmh.  Näin miehen pari tuntia jälkeenpäin kävelemässä kaljakassi kourassaan asunnolleen. Mieli tekisi laittaa nimikin tähän.  Että mitä sai tuomioksi?  Pään taputuksia - kyllä !  Vakuutusyhtiön( Tapiola ) tarkastajan kanssa asiat sujuivat hyvin. Tukena oli täyskorjauksen aikana pidetty korjauspäiväkirja kuitteineen ja valokuvineen.  Suosittelen lämpimästi tällaisen pitämistä vaikka ei aina tunnu ehtivänkään sitä täytellä. Korvaus jäi sittenkin vielä alamittaiseksi. 



 
Oikeanpuoleinen etupenkki oli tapahtumahetkellä poissa - joten kuskin penkki pääsi kääntymään törmäyksessä sen paikalle - samoin kuljettaja.

Kaikki tukivarret vääntyivät, myös "ojan"puoleiset sillä kivinen rotvallin reuna sillä puolella oli tavallista korkeampi
Vakuutustarkastajan kanssa asioidessa oli mukava esittää rakennuspäiväkirja laskukirjanpitoineen ja työn aikaisine valokuvineen.  Eihän se tehtyä puolentoista vuoden työtä korvannut, mutta parempi jotain kuin ei mitään. Autohan meni ns lunastukseen. Ei siinä juurikaan ehjää osaa ollut.


"Meluuna" 2cv6 - EFRY :ssä. Tuohon aikaan kävin moottoripurjehtija-kurssia Horman Jannen oppilaana.
Kurssiväline, Grob 109 takana äärimmäisenä vasemmalla -kabiini avoinna.

 Grob - moottoripurjehtijan ohjaamorustinki.

 EFRY - Räyskälä. Kaksi ultrakevyttä. "Meluuna" rättärin takana Scout- ilmojen "rättäri". 
Samainen kone riippuu Vantaalla Suomen Ilmailumuseon katossa.

"Oranssi" paistattelee päivää