keskiviikko 20. toukokuuta 2009

uuden koneen vaihto




pitkään on varastossa seissyt kutosen kone jonka kokosin saatuani kasaan tarvittavat osat.
Ajattelin pitää sen vanhuuden varalle, enkä vielä kuusikymmentä täytettyänikään ajatellut sitä ottaa nokalle - missä se vanhuuden raja nyt sitten kulkee? Mitä sitä säästeleekään - yritin saada sitä aikani kaupaksikin mutta näitä taitaa kaikilla olla omiksikin tarpeiksi. Koneessa on kuitenkin uusi kampiakaseli, uusi nokka-akselia, uudet mäntä-sylinterisarjat. Uudet teflonit jäivät laatikkoon. Tarjosin niitä moottoriverstaan miehelle mutta tuo sanoi niitä mustassa kourassa katseltuaan " laitetaan paremmat". katsotaan nyt sitten oliko sanoilla vastinetta. Ainoa mikä jäi vaivaamaan, oli etten saanut hankituksi kansia joissa venttiilinostimien putket olisivat olleet ehjät sieltä alapäästään. ne kun ovat sillä hilkulla että tiivisteellä olisi normaalivaransa. Kytkinasetelma puuttui koneesta, ajattelin vaihtaa sen vanhasta. Nurkassa nökötti Ami-8 kone jossa oli paketti koneen perässä. Tänään tutkiessani levyn kuntoa huomasin vanhassa koneessani olevan enemmän pintaa joten saisin siitä suunnitelmien mukaan kytkinasetelman.
Muuten kutosen käpälämallin asetelma ja ami-8 käpälämalli olivat samanlaiset. Pooritkin.
Nyt on kone nokalla ja sen kalustuksessa päästy aika pitkälle, tosin alkaa jo iltanenkin olla esillä.
Huomenna laittelen loppuja kuntoon ja ehkä seuraavana päivänä kuulostelen josko tällä olisi menohaluja.