keskiviikko 28. lokakuuta 2015





Varaston laatikosta löytyi isompi kaasutin. Tutkiskellessa mahdollisuuksia askarrella kylmässä tallissa.. tilbehöörejä kootessa jäi puuttumaan joitakin palasia. 


Lokakuisen aamupäivän askareiksi muodostui  " kertaus on opintojen äiti " tyyppinen 
oppitunti. Matkalla moottoritietä Turusta Helsingin suuntaan, alkoi Dyane vastustaa
alkuun saatua iloista kulkuaan pätkimällä ..jouduin siirtymään rampin kautta pienemmälle väylälle tutkimaan tilannetta. Mitä olin viimeksi tehnyt?  Vaihtanut kärjet ja säätänyt sytytyksen - siinähän se.

Onnistuihan toimenpide - niinkin sopivassa paikassa kuin kaarinan Bilteman pihanurkalla. Olin jo asentaessa kärkikoteloa huomannut sen tiukaksi asettumaan syvennykseensä. Laitoin sen kuitenkin. Jotenkin sain naputeltua koetinlampunkin syttymään oikeassa paikassa - jäikö oikeaan paikkaan, onkin tämän jutun aihe. 

Pienellä koeajolla hyppäsi kaasu pois päältä.  Dyanen yksikurkkuisen ja polkimen välissä on tanko, jonka päässä on 90 asteen kulmassa pieni osa samaista tankoa. 
Ongelmahan ei ollut mitenkään suuri tilapäisesti korjattavaksi. Jäin kuitenkin miettimään, oliko siinä ollut kuvan mallinen könkkyrä lukitsemassa/kytkemässä työntötangon ja kaasuttimen läpän säätötangon?  Mukana ei ollut mutta olin juuri tehnyt inventaariota - nähnyt tuollaisia muutaman.
Sitikoiden kanssa on touhuttu reilusti yli 30 vuotta - olisiko tässä dyanessa ollut tällainen vaiko jossain näistä vanhemmista?

Työntötangon päässä, siinä taitteessa kaasarin kupeessa on ura, jolla lukitsin hiuspinnin näköisellä lukitussokalla polkimelta tulevan työntötangon ja kaasutinvivun. Saattaa olla että näin se ollutkin kurvaillessani Bilteman pihalla? Ehkä lukitussokka oli vauhtipyörää meisselillä hivuttaessani lennättänyt sokan paikoiltaan`

Kokeilin näitä känkkyröitä ne käteen saadessani, mutta näyttivät olevan "väärän kätisiä"?  Työntötangon kääntäminenkään ei käynyt päinsä. Jään vielä fundeeraamaan asiaa....