maanantai 10. syyskuuta 2012

TALMU HUOMIOVALOT


2CV-killan Mustahattuisen miehen piirtämä kaavio on oikea asennusohje.
Parkeilta otetaan sulakkeen kautta herätevirta releenliittimeen 30.
Tässä   johtimessa on kytkin huomiovaloille.  Releen liittimeltä 87a johdin huomiovaloille. Eli huomiovalot saavat virtansa parkeilta mikäli kytkin on päällä. Parkkeja voi siis näin käyttää ilman huomiovaloja jos ja kun haluaa.
Puolivaloilta/kauikovaloilta releelle liittimeen 85 tuleva heräte ( diodien kautta) vetää releen napaan 87, eikä huomivaloille mene "evästä" .





Päävalojen vaihdon yhteydessä hehkulanka-umpioista halogeeneihin, mietin myös huomiovalojen käytön mahdollisuutta. Lakihan sallii tämän -74 malliseen Tiinaani. Ennenvanhaan, seitkytluvulla melkein autossa kuin autossa näkyikin näitä Talmun keltaisia huomiovaloja, mutta mistä nyt hankkia sellaiset , vieläpä edes jonkin kuntoiset?

Ratkaisun toi elokuinen visiitti Turun, Kodin ykkösen sunnuntaikirppikselle.  Aamuvarhaine herääminen todella kannatti  osuttaen silmiini - kuinkas ollakaan, kaksi kirkasta ja puhdasta , kuin kaupan hyllyltä otettua Talmulaista. Enempiä neuvottelematta setti sujahti  reppuuni kahdellakympin hintaan pari. Pelkäsin suorastaan enempiä neuvottelujakaa ettei myyjä menisi "puihin". 

Näiden asennus ja käyttö halogeenivalojen vaihtoehdoksi päivävaloiksi on perusteltua. Vielä kun niihin voisi laittaa nuo ledipolttimot joita esim motonetin hyllyt suorastaan jo pursuaa. Tarjolla kun on  led-polttimolevyjä joissa on hajottava optiikka. Näitä vaikkapa 2 kpl  rinnakkain/valaisin? Näitä on ainakin 43 mm x 52 mm kokoisina jossa on 20 kpl ledejä, viisi leveydessä x  neljä korkeudessa.  Mikä lienee normipolttimon lumen-määrä? Näissä polttimoleyissä se on 80 lm/kpl.

Toimiihan ne 21 wattisilla polttimoillakin kuten tieliikennelaki määrää.


                            


.